Onderzoek leerstoornissen

Onderzoek naar leerstoornissen (eerste t.e.m. vierde middelbaar)

Dyslexie – Dyscalculie – Dysorthografie

Sommige jongeren blijven ondanks hun inzet hardnekkige moeilijkheden ervaren bij lezen, spellen of rekenen. In zulke gevallen kan een onderzoek naar een leerstoornis zoals dyslexie, dyscalculie of dysorthografie meer duidelijkheid en erkenning bieden.

Een leerstoornis staat los van intelligentie of motivatie. Het gaat om een specifieke en blijvende verwerkingsmoeilijkheden. Door dit goed in kaart te brengen, kunnen gerichte ondersteuning en redelijke aanpassingen op school worden voorzien.

Voor wie is dit onderzoek?

Dit onderzoek is bedoeld voor jongeren van het eerste tot en met het vierde middelbaar (ongeveer 12 tot 16 jaar). Het is aangewezen wanneer:

  • Uw kind al lange tijd moeite heeft met lezen, spellen of rekenen, ondanks oefening en ondersteuning.
  • De school of het CLB signalen geven van een vermoeden van een leerstoornis.
  • Er nood is aan een officiële diagnose voor het aanvragen van extra hulp of aanpassingen op school (zoals extra tijd, gebruik van hulpmiddelen, aangepaste evaluatie…).

Is je kind jonger dan 12 jaar, heb je een vermoeden van een leerstoornis en is logopedie misschien aangewezen? Neem dan hier contact met ons op.

Wat wordt er onderzocht?

Het onderzoek focust op:

  • Dyslexie: een hardnekkige leesstoornis die zich uit in trage, onnauwkeurige of foutieve woordherkenning.
  • Dysorthografie: ernstige, blijvende problemen met spelling.
  • Dyscalculie: hardnekkige moeilijkheden met getalbegrip, rekenfeiten en het toepassen van rekenstrategieën.

Daarnaast wordt er altijd een intelligentieonderzoek (IQ-test) afgenomen. Dat helpt om het cognitieve profiel van de jongere te begrijpen, en te beoordelen of de leerproblemen op zichzelf staan of kaderen binnen een breder profiel.

Hoe verloopt het onderzoek?

Het leerstoornisonderzoek bestaat uit:

  • Gestandaardiseerde testen voor lezen, spelling en/of rekenen – afhankelijk van de hulpvraag.
  • Intelligentieonderzoek, aangepast aan de leeftijd van de jongere.
  • Bevraging van ouders, leerkrachten en de jongere zelf via vragenlijsten en/of een gesprek.
  • Analyse van schoolresultaten, rapporten en eventuele eerdere testen, indien beschikbaar.

Wat na het onderzoek?

Na afloop krijgt u:

  • Een schriftelijk verslag met de resultaten en eventuele diagnose
  • Een overzicht van sterktes en moeilijkheden
  • Advies voor ondersteuning, hulpmiddelen en redelijke aanpassingen op school
  • Een duidelijk adviesgesprek waarin alles stap voor stap wordt toegelicht

Indien gewenst, kan het verslag gedeeld worden met school, CLB of arts. Ons doel is om jongeren op een onderbouwde en positieve manier verder te helpen in hun leertraject.