Onderzoek ADHD en ADD
Aandachtonderzoek bij kinderen en jongeren (6 tot 17 jaar)
Sommige kinderen en jongeren hebben moeite om hun aandacht bij de les te houden, zich te concentreren of taken af te maken. Ze kunnen snel afgeleid zijn, moeite hebben met plannen en organiseren, of regelmatig spullen vergeten of kwijtraken. Soms komen ze over als dromerig of impulsief, of vertonen ze juist duidelijke hyperactiviteit door voortdurend in beweging te zijn. Het gedrag kan bovendien lijken te verschillen tussen school en thuis: sommige kinderen zijn op school opvallend druk en impulsief, maar lijken thuis juist ‘leeg’, gefrustreerd, boos of verdrietig.
Dergelijk gedrag kan wijzen op aandachtsproblemen of een onderliggende aandachtstoornis, zoals ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) of ADD (de overwegend onoplettende vorm van ADHD).
In zulke gevallen kan een aandachtonderzoek helpen om meer zicht te krijgen op het aandacht- en concentratievermogen van het kind. Aanvullend is het zinvol om ook de executieve functies (zoals plannen, impulscontrole en flexibiliteit) en geheugenprocessen te onderzoeken, aangezien deze cognitieve domeinen vaak verstoord zijn bij kinderen met ADHD of ADD.
Dit onderzoek biedt dan ook handvatten voor een mogelijke diagnose en maakt het mogelijk om gerichte ondersteuning te bieden — zowel op school als in de thuissituatie.
Wat houdt een aandachtonderzoek in?
Een aandachtonderzoek brengt verschillende aspecten van het cognitief en executief functioneren in kaart, zoals:
- Aandacht en concentratie
- Impulscontrole en werkhouding
- Mentale flexibiliteit
- Werktempo en taakgerichtheid
- Geheugen
Het aandachtonderzoek wordt altijd gecombineerd met een intelligentieonderzoek. Op die manier kunnen we een volledig cognitief profiel opstellen en goed onderscheiden of aandachtsproblemen losstaan van of juist samenhangen met bijvoorbeeld een leerprobleem of een (hoog)begaafd profiel. Daarnaast kan het optioneel gecombineerd worden met een sociaal-emotioneel onderzoek, wanneer er op dat vlak risico’s of moeilijkheden zijn. Dit wordt altijd in samenspraak met de cliënten besproken.
Hoe verloopt het onderzoek?
Het onderzoek start met een intakegesprek, waarna de onderzoeksfase plaatsvindt en tot slot een adviesgepsrek. Meer informatie over het algemeen onderzoeksverloop vind je hier. De onderzoeksfase bestaat uit verschillende onderdelen:
- Gestandaardiseerde testen voor aandacht, concentratie en cognitieve vaardigheden – aangepast aan de leeftijd van het kind. Dit kunnen papieren of digitale testen zijn.
- Bevraging van ouders, leerkrachten en/of het kind via vragenlijsten, gesprekken of interviews, om een beeld te krijgen van het gedrag in verschillende omgevingen.
- Observatie tijdens de afname van de testen.
Het onderzoek is geschikt voor kinderen en jongeren van 6 tot 17 jaar en wordt afgestemd op hun leeftijd en ontwikkeling.
Door de centrale ligging van Diest is onze praktijk gemakkelijk bereikbaar voor mensen uit de regio Vlaams-Brabant en Limburg. Ook kinderen & ouders uit andere regio’s (Brussel, Antwerpen, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, …) zijn welkom. Het is mogelijk om een deel van het onderzoek online te plannen (gesprekken met ouders), zodat het aantal verplaatsingen beperkt kan worden.
Wat betaal je aan een aandachtonderzoek?
Prijzen liggen rond de €380 en €725 (excl. een onderzoeksbijdrage van €50 om ons testmateriaal mee te bekostigen). Het intake – en adviesgesprek, en het verslag zijn hierbij niet ingerekend.
Wat gebeurt er na het onderzoek?
Na afloop wordt er altijd een schriftelijk verslag opgemaakt met:
- Een overzicht van de resultaten
- Inzicht in het aandachtsprofiel, executieve functies, cognitieve sterktes en zwaktes (en eventueel het sociaal-emotioneel functioneren)
- Een duidelijke uitleg van de bevindingen in een adviesgesprek
- Concreet advies op maat: wat zijn de volgende stappen, welke ondersteuning kan helpen, is verder onderzoek nodig?
Ouders kunnen steeds rekenen op een heldere toelichting en ruimte voor vragen. Indien gewenst kan er ook aanvullend overleg plaatsvinden met school, het CLB of de arts.
Verdere opvolging binnen onze praktijk door een psycholoog, orthopedagoog, logopedist of kinesist is steeds mogelijk.